torsdag 7 februari 2013

Vaniljhjärtan/vaniljkrämfyllning

För över ett halvt års sedan köpte jag hjärtformar på en Mansion butik i Malmö. Jag var riktigt på hugget för att baka vaniljhjärtan så fort jag har kommit hem men så blev det inte. Det är första gången nu jag provar och jag kände hur svårt det är att lyckas med dessa goda små bakverk. Receptet finns i boken "Sju sorters kakor" men jag lyckades inte så bra med det. En del av hjärtan gick bara sönder. Jag fick modefira receptet och resultatet blev en mördeg som var lättare att arbeta med.
 
 
Detta behöver du till 18st hjärtan:
  • 150 g smör, rumstempererad
  • 1 dl socker
  • 1 ägg
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 dl potatismjöl
  • florsocker till garnering
Fyllning, vaniljkräm:
  • 3 dl grädde
  • 2 äggulor
  • 1 msk strösocker
  • 2 msk maizena
  • 3 tsk vaniljsocker
Gör så här:
Börja med att smörja hjärtformarna.
Blanda ihop de torra ingredienserna.
Fördela smöret i mjölblandningen och bearbeta tills du får en lätt och smidig deg.
Plasta degen i plastfolie och ställ den kallt i kylskåpet minst en halvtimme.
Fyllning: Blanda alla ingredienserna i en liten kastrull och på svagt värme sjud under omrörning tills krämen tjocknar.
Ta av värmen och låt svalna.
Sätt ugnen på 200°C.
Kavla mördegen på ett mjölat bord. Om du har pepparkaksformar i passande storlek till dina hjärtformar, skär med de 18st mördegshjärtan och klä hjärtformarna med dem.
Upprepa genom att kavla mera mördeg och skär 18st till mördeghjärtan.
Fyll vaniljkrämen i en spritspåse och spritsa krämen jämnt i de beklädda hjärtformarna.
Täck med ett lock av mördeghjärtan och tryck ihop kanterna.
Ställ hjärtformarna på en bakplåt i nedre delen av ugnen och grädda
i cirka 10-12 minuter.
Vänta cirka fem minuter innan du försiktigt stjälper upp kakorna från formarna.
Låt svalna helt innan du siktar florsockret över.

Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar