måndag 4 februari 2013

Chocolate fondant, laktosfri/glutenfri

På nyårsafton fick jag mig ett ryck när jag såg hela Sverige bakar då de skulle baka choklad fondant. Jag skyndade mig att leta upp ett recept och festklädd som jag var fast med förekläde på började jag utmaningen med de andra i tv:n. Resultatet blev en fin rinnig och mjuk choklad fondant som njöts t o m av min man som annars är inte mycket för efterrätter och desserter. Hm, så himla gott det blev!!


Ikväll när jag har sonen och hans fina hustru på besök, kom choklad fondanten i repris. Jag gjorde ett beräknings misstag och mixade ihop två satser istället för en som skulle bli åtta portioner. Ni förstår vad mycket vi har nu att njuta av :-)


Ingredienserna, 8st:
  • 150 g mörkchoklad, 72%
  • 150 g smör, Valio laktosfri
  • 1 dl muscovadosocker
  • 2 stora ägg
  • 4-5 äggulor
  • 4 msk majsstärkelse (maizena)

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 190°C, 180°C varmluft.
  2. Smält smöret i mikron, får inte bli rinnigt, lite lätt så att den blir som lös grädde.
  3. Smält chokladen i mikron, rör ofta och se till att den inte blir varmare än 50°C
  4. Blanda ihop smältsmör och smältchoklad.
  5. Vispa ägg och äggulor och muscovadosocker pösigt.
  6. Häll hälften av smör/chokladblandningen i äggsmeten, vispa en halv minut.
  7. Tillsätt resten av smör/chokladblandningen i smeten och vispa lätt.
  8. Tillsätt majsstärkelsen och vispa lite lätt.
  9. Smörj 8st ugnsfasta formar, 8cm i diameter x 5-7cm i höjden som rymmer 1 dl vätska.
  10. Fördela smeten i formarma.
  11. Grädda i ca 8 minuter beroende på ugnen men högst 10 minuter.
  12. Vänta ett par minuter och vänd formarna upp och ner i tallrikar, en per tallrik.
  13. Servera med vispadgrädde smaksatt med vanilj och bär.

Lycka till

1 kommentar: