tisdag 12 februari 2013

Semlor på surdeg


Idag som varje år i Sverige är folk så hysteriska för att köpa årets första semla. Vissa fuskar och smyg äter semlor både från konditorier eller matbutiker vilket jag inte gör med undantag för i år :-) För en vecka sedan var dottern hemma på besök. Hon råkar se semlor i mängder i matbutiker då hon frestades att köpa ett par stycken med sig hem. Med all respekt för min fina Jojjo så tyckte jag inte om semlan. Jag har lärt mig av "Den franska bagaren" Sebastian Boudet att det är godast att baka på surdeg. Jag personligen är övertygad om att det är nyttigast och smakar bäst med surdeg därför sätter jag igång med att baka en sats på 28 stycken små gulliga semlor.




Ingredienser:
Deg: (min vägde slutligen 2600g)
  • 7 1/5 dl mjölk, laktosfri om möjligt
  • 2 dl surdeg, min surdeg är ganska lös (som yoghurt)
  • 15 g färskjäst
  • 200 g råsocker
  • 1 kg vetemjöl (drygt 16 dl)
  •  1 1/2 msk grovmald kardemumma
  • 1/4 msk salt
  • 2 ägg
  • 1 msk vetekli, förstås :-)
  • 200 g rumstempererat smör, delad i tärningar
  • Florsocker till garnering
Fyllning:
  • Mandelmassa, 1 kg
  • Vaniljkräm, 2 dl, färdig eller hemmagjord
  • 1 liter vispad grädde
Förbered fyllningen så här:
Riv mandelmassan och blanda den med vaniljkrämen. Mosa med en gaffel eller bearbeta med en träslev till slät konsistens. Om konsistensen är ganska tjock häll en skvätt mjölk eller grädde på och blanda så blir den lösare.


Gör så här:
  1. Blanda mjöl och kardemumma i degassistenten.
  2. Lös upp i en kastrull råsocker i mjölken och värm tills mjölken blir 38°C eller ljummen om man känner med finger.
  3. Tillsätt surdeg och jäst och blanda med en ballongvisp. Ta kastrullen av värmen.
  4. Vispa äggen lätt och häll dem över mjölkblandningen i kastrullen.
  5. Rör om sedan häll över mjölet i degassistenten.
  6. Bearbeta degen i 5-10 minuter.
  7. Blanda smöret och saltet i degen och bearbeta smöret in i degen i cirka 5 minuter.
  8. Låt degen vila i 15 minuter.
  9. Töm degen på ett bord och gör ett test o hur elastiskt degen blev. Degen ska studsa och inte klibba fast vid bordsyta.
  10. Dela degen i 36 lika delar och forma till små bollar (70g/bit).
  11. Lägg degbollarna på bakplåtspapper i en bakplåt.
  12. Fukta en bakduk och täcka bollarna.
  13. Jäs bollar i 6-8 timmar (eller tills bollar har fördubblat sin storlek) i en stängd ugn eller på en varm plats. Om jag jäser i ugnen ställer jag nederst i ugnen en varm vetekudde :-) vintertid annars behövs den inte.
  14. Baka semlorna vid 210°C i 10-12 minuter eller tills de har fått en fin färg.
  15. (Vispa ett ägg med 1 msk vatten och pensla bullarna direkt när de kommer ut ur ugnen) kan uteslutas.
  16. Låt bollarna svalna på galler.
  17. Skär toppen på bollar med en vass kniv och spara (fungerar som ett lock på semlan).
  18. Töm innehållet genom att gropa ur brödet med en gaffel.
  19. Spritsa eller med en sked lägg mandelmassablandningen i gropen.
  20. Spritsa den vispade grädden på mandelmassan.
  21. Lägg locket på.
  22. Sikta florsocker över locket.
Vad kan man säga, smaken är rik och mustig inte som att äta en vanlig vetebulle eller smaklöst bröd! Hmm, så himla gott!

Lycka till!

    2 kommentarer:

    1. Mmmmmmm dom skulle sitta fint i min mage svärmor. Mums!!

      SvaraRadera
      Svar
      1. Kom hit bara så ska jag fylla din mage med mycket gott :-)

        Radera