tisdag 22 januari 2013

Surdegsbröd

Jag hade en sex månader gammal surdeg i kylskåpet. Det gick utmärkt att återuppleva den genom att blanda cirka 250g med lika mycket vatten (250 ml) och 250g grahamsmjöl. Med en träsked rörde jag den nya degen och in med den i en-liters turkiskyoghurt plastburk, på med locket, låta stå i 24 timmar på köksbrädan över elementen i köket (25°C är en gynnsam temperatur). Därefter matade jag fördegen (luktade surt när jag öppnade burken) med 150g grahamsmjöl och lika mycket vatten, rörde om och lät stå ytterligare 12 timmar. Jag har tänkt baka utan jäst men var osäker om degen reser sig ändå. Vanligen låter man degen jäsa i 4 timmar men här fick den jäsa över natt (9 timmar) då kröp den ur skålen :-) men det gick bra ändå.

Så här gjorde jag för att få 4 runda limpor:



  • 12 dl vetemjöl
  • 10 dl rågsikt
  • 3 dl grahamsmjöl
  • 2 msk salt utan jod
  • 2 msk muscvadosocker
  • 10 dl vatten, 37°C
  • 250g surdegsgrund ( ett glas)
  • Ev nötter, russin eller fikon

Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Lös surdegen i det varma vattnet och häll dem på föregående ingredienserna. Bearbeta degen i 10 minuter för hand eller i degassistenten.
Jäsa i 4 timmar. Dela i 4 bitar och forma dem till bollar. Lägg två bröd på en plåt. Jäs ytterligare i två timmar.
Värm ugnen till 250°C. Häll cirka 250 ml vatten i den varma ugnen (för ångansskull), in med brödet och grädda i 10 minuter. Släpp ångan, sänk ner temperaturen till 180°C och grädda ytterligare i 20 minuter.
Ta ut bröden och låt svalna på galler i två timmar utan duk.

Så gott, enkelt och så saftigt! Mums....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar