söndag 27 januari 2013

Saftig zucchinikaka

Zucchini är en av mina favoritgrönsaker. Den hör hemma hos mig i många av mina maträtter men inte minst i mina sockerkakor. I grunden så är zucchinin lite söt vilket gör att man kan framhäva sötman ännu mer med att göra den till en sockerkaka. Precis som morotskaka blir zucchinikakan väldigt saftig. Juliga kryddor döljer grönsakssmaken och gör kakan frisk och hållbar.
Mina gäster tyckte mycket om min zucchinikakan utan att veta vad de åt för något :-) När jag avslöjade huvudingrediensen blev de förvånade och lite roade. När man ändå ska gotta sig med lite onyttigheter ibland så får man kombinera det onyttiga med det nyttiga som resulterar i något som blir så himla gott!


Det här behöver du:      
  • 3st stora ägg
  • 2 1/2 dl brunfarin
  • 125g smält margarin eller smör
  • 1/2 dl olivolja
  • 500g riven zucchini med skal
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 dl havregryn
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 1 msk kanel
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 tsk mald ingefära
  • 2 tsk kardemumma
  • 1 dl russin
  • 1 1/2 dl grovhackade valnötter
 Det här behöver du till frostingen
  • 200g färskost
  • 100g turkisk yoghurt, 10%
  • 3 msk florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 msk lime saft
  • 1 tsk rivet limeskal
  • Lite extra rivet lime skal till garnering
  • 9st valnötshalvor
Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Vispa ägg och brunfarin pösigt.
  3. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten.     
  4. Rör ner olja och det smälta fettet i smeten.
  5. Rör ner zucchinin och blanda väl.      
  6. Häll smeten i en smord och bröad form, 24 cm i diameter (går bättre i lite större form så slipper man smet upphöjningen i mitten av kakan).
  7. Grädda nederst i ugnen i 30 minuter och sedan sänk ner temperaturen till 160°C och grädda ytterligare i 15 minuter.    
  8. Stjälp upp kakan och låt den kallna.  

Frosting:
Vispa ihop alla ingredienser till en slät och fluffig smet. Spritsa eller smeta frostningen på kakan, se bilden. Garnera med valnötter och limeskal.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar