onsdag 22 maj 2013

Hasselnötpudding med choklad



Det är väl dags att plantera några krukor med örter inför grillsäsongen. Kolla vad duktig jag har varit och planterat i mitt kök istället för trädgården gröna ting i mina söta bruna krukor :-)
Den här utsökta desserten har jag lärt mig sedan jag var 14 år. Har sett någon kock som gjorde den och den fastnade verkligen i  skallen på mig, har gjort den då och då. Man behöver inte kunna ingredienserna, bara höfta lite med innehållet så blir det bra :-) Kocken pyntade med hackade pistaschnötter och hade ingen choklad, kakaopulver, vaniljsocker eller grädde i. Men jag nekar inte att han inspirerade mig till den här läckra desserten, så himla gott!! I promise!
Ingredienser, 20 portioner á 1,2 dl:
  • 2 liter mjölk
  • 2 dl grädde, 40%
  • 2 dl strösocker
  • 400g rostade och malda hasselnötter
  • 2 msk vaniljsocker
  • 3 msk kakaopulver
  • 7 msk maizena
  • 200g Schweisernöt/Marabou choklad
Topping:
1 stor kladdkaka, eller två små (bakade dagen innan eller färdigköpta)
Gör så här:
  1. I en gryta, blanda alla ingredienser förutom chokladkakan.
  2. Blanda väl under omrörning tills mjölkblandningen tjocknat.
  3. Bryt sönder chokladkakan och lägg i chokladbitarna i den tjocka varma puddingen och rör tills alla chokladbitarna har smält samman till en enda smet.
  4. Häll puddingen i portionsformer och låt svalna.
  5. Hacka eller smula kladdkakan och toppa puddingsformarna med kladdkaksmulor.
  6. Stick in gröna kvistar så det ser ut som en örtkruka. Jag använde kirskål som växer rikligt i min tomt!! Man kan använda citronmeliss, basilika, mynta.... 
 Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Annika Carlsson22 maj 2013 kl. 14:03

    Ser med stor förväntan fram emot denna efterrätt och jag kommer INTE att fasta imorgon.

    SvaraRadera
  2. Tung avslutning på veckan idag. Ingen balsam för själen igår. Missade Linas mästerverk. Man får skylla sig själv...

    /Mats

    SvaraRadera