tisdag 7 maj 2013

Chocolate chip cookies/mjuksega chokladkakor med pistaschnötter

Som vanligt och genom att bläddra i en tidning blir jag alltid frestad att baka något nytt. Idag föll ögonen på söta attraktiva chokladkakor! Med detsamma visste jag att jag hade allting jag behövde i skafferiet då börjades en ny upptäktsresa i bakvärlden :-) Det var så enkelt att baka kakorna och de såg precis ut som jag såg dem i tidningen. Snacka om hur läckra de är!! Det får mina gäster under helgen som kommer bedöma dem :-) Det får ni också prova själva och berätta för mig vad ni tycker!


Ingredienserna, 36st:
  • 175g smör, rumstempererat
  • 2 1/2 dl mörkt mucovadosocker
  • 3/4 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1/2 tsk bikarbonat
  • 4 1/2 dl vetemjöl
  • 1 ägg
  • 3/4 - 1 dl kakaopulver
  • 175g hackad mjölkchoklad, eller mörk om man vill
  • 1 dl grovhackade naturella pistaschnötter
Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C, 165°C varmluft.
Vispa smör, allt socker och vaniljsocker till en slät smet.
Tillsätt ägget och vispa lite.
Blanda de torra ingredienserna och häll dem över smeten.
Blanda med fingrarna till smeten håller ihop.
Vänd ner den hackade chokladen och nötterna och arbeta dem in i degen.

Rulla degen till en längd på cirka 4-5cm i diameter.
Skär längden i 36 bitar
Lägg kakbitarna på en bakplåt med bakplåtpapper på. Det ryms 18-20 kakor per plåt.
Grädda i 10 minuter. Jag gräddade mina två plåtar samtidigt i varmluftugn.
Låt svalna innan kakorna stjälps upp.
Hmmmm, så himla gott....
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Kan ja göra dem socker fria,Får inte äta sött, men blev så sugen ser så goda ut.
    EVA

    SvaraRadera
  2. Jag har inte provat Eva men jag antar att du får byta ut sockret mot sötningsmedel och en del mandelmjöl. Chokladen får du använda 72%ig så ska det funka. Prova en halvsats annars meddelar jag dig om jag hinner baka sockerfritt före dig :-)

    SvaraRadera