söndag 7 april 2013

müsli/rågbröd

Imorse medan jag åt frukost upptäckte jag att min guld müsli går ut om cirka en månad. Jag hinner aldrig äta 500g müsli på en månad särskilt när jag gör min egen müsli nuförtiden. Ha ha, vad gör man inte för att inte slänga müsli värt knappast 15 kronor :-) Jo, man bakar långpannebröd på den!
Till en långpanna 30x40cm:
500g müsli
500 ml kokande vatten
Häll det kokande vatten över muslin och låt svälla i cirka 15 minuter.
Låt svalna tills cirka 40°C.


500 ml vatten 37°C
1 tsk salt
1 msk socker
50g jäst
10 kummin, hel
1 dl olivolja
1,5 liter rågsikt

Lös upp jästen i det varma vattnet. Blanda i salt, socker, kummin och olivolja.
Häll över muslin och blanda.
Lägg rågsikt i degassistenten. Häll över müsli-blandningen och bearbeta i cirka 10 minuter
Låt jäsa i 30 minuter, till cirka dubbla volymen.
Bred degen i en välsmord långpanna. Strö över sesamfrö och dela degen med degspaden i rutor, se bild.
Låt jäsa i en timme. grädda i 180°C i cirka 40 minuter.
Låt svalna under duk.

Viola, enkelt nyttigt bröd utan vetemjöl och så himla gott speciellt med den goda kummin smaken!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar