onsdag 27 mars 2013

Påskinfluerade Napoleonhattar

Inte visste jag att en sådan så enkel liten bakelse ska smaka så himla gott! Här får ni även påskiga Napoleonhattar till torsdagsfika. Receptet har jag plockat från boken "Sjusorters kakor". Så otroligt fina, goda och roliga att baka! Våga prova!

Ingredienser till 50st hattar:
Deg
  • 4½ dl Vetemjöl
  • 1 dl Strösocker
  • 150g Smör
  • 1 ägg

Fyllning
  • 200g Mandelmassa
  • 2 msk Äggvita
  • Hushållsfärg röd, grön och gul

Jag gjorde mitt eget recept på fyllningen:
  • 4,5 dl mandelmjöl
  • 2 äggvitor
  • 3 dl florsocker

Glasyr (jag tog ingen glasyr på mina hattar)
  • 2 dl Florsocker
  • Några droppar vatten

Gör så här:
  1. Blanda ihop vetemjöl och strösocker.
  2. Skär smöret i små tärnor och mixa samman med de torra ingredienserna till smulor. Tillsätt ägget och arbeta ihop snabbt till en smidig deg. Låt vila i kyl ca 1 timme.
  3. Sätt ugnen på 200°C.
  4. Riv mandelmassan och rör ihop det med äggvita och lite hushållsfärg smidigt. Forma små bollar av mandelmassan som räcker till 50 st hattar.
  5. Kavla ut degen och stansa ut rundlar, ca 5 cm i diametern. Lägg en boll mandelmassa i mitten och för ihop sidorna så de möts i mitten som det visas i bilderna. Tryck till degen lite så att fyllningen inte flyter ut och så att degen inte faller tillbaka på plåten och blir platt.
  6. Grädda 8-10 minuter. Låt svalna på plåt!
  7. Rör ihop glasyren och lägg en klick i mitten på varje kaka.
  8. Man kan ta florsocker på istället om man tycker att det blir för sött med glasyren.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar