fredag 28 juni 2013

Köttfärslimpa i pajform

Köttfärslimpa är gott men lite tidskrävande i förberedelse och gräddning. Därför jag valde att göra en enkel variant idag som går snabbare och dessutom godare måste jag säga. Det här receptet fick jag av en otroligt fin vän till mig, Ulla, som inte orkar längre stå i köket och laga mat till sig själv pga hög ålder. En dag överraskade jag Ulla med hennes älskling köttfärsrätt och ni förstår resten......Mums vad gott det var!! Saftig, smakrik och enkel!
Ingredienser till en rund form, 26 cm i diameter:
  • 500g blandfärs
  • En påse fransk löksoppa
  • 3 dl gräddfil
  • 3 ägg
 

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 220°C
  2. Lägg alla ingredienserna i en stor bunke
  3. Rör ihop till en lös köttmassa
  4. Smörj ugnsformen med lite fett
  5. Vänd ner köttmassan i bakformen och släta lite till en jämn yta
  6. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 20 minuter
  7. Ta ut köttfärskakan och dela den i mitten med en kniv. Det rinner ganska mycket vätska ut.
  8. Lägg tillbaka köttfärskakan i ugnen och grädda ytterligare i 10 minuter.
  9. Servera med potatisgratäng eller stekta potatistärningar och sallad.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar