tisdag 9 juli 2013

Fläderblom/citronssaft

Flädersaft är en läskande sommardricka som man kan enkelt fixa själv. När jag växte upp användes fläder, om jag minns rätt, endast som te. Man tog vara på fläderblommorna på sommaren, torkade dem och blandade med andra blommor, nyponros knoppar, myntablad, kamomill, anis frö och mycket annat. Det blir ett gott värmande te på den kalla vinter. Fläderbären vet jag inte om man använde till något men jag ska ta reda på det av min gamla farmor.
Bara så ni vet, det finns giftiga fläder arter så läs noga om vilka som är ätbara. Märgen på stam och kvistar ska inte vara brun utan vit och bären ska vara svarta (varifrån det latinska namnet sambucus nigra kommer).
Endast fläderblommorna i en icke giftig fläderbuske är ätbara, resten innehåller den giftiga blåsyran, ett äldre namn på vätecyanid.
Ingredienser till ca 2 1/2 liter
  • 60 blomklasar
  • 4 citroner, ekologiska
  • 2 1/2 liter kokande vatten
  • 2 kg Strösocker
  • 50 g citronsyra
Gör så här:
  1. Skölj blomklasarna och låt dem rinna av i en durkslag. 
  2. Skölj citronerna noga och skär dem i tunna skivor. 
  3. Lägg citronskivorna tillsammans med blommorna i en hink. 
  4. Koka upp vatten och socker. Rör om tills sockret har löst sig och häll över blommor och citroner. 
  5. Fortsätt värma tills det kokar i grytan igen (lösningen tappar värme man när tillsätter citronen och blommorna). 
  6. Rör i citronsyran. 
  7. Täck över grytan och låt stå i rumstemperatur i 3 dygn. 
  8. Sila saften och häll den i rena saftflaskor. 
  9. Förvara i kylskåp eller frys.
Så himla god saft, min favorit!
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. All fläder är giftig....

    SvaraRadera
  2. Den ätliga fläder heter Sambucus nigra och den har jag använt hela mitt liv som saft eller torkad som te. Den giftiga sorten heter druvfläder, Sambucus racemosa! Det är mycket lätt att skilja dem åt!

    SvaraRadera